Sbor přijímá nové členy! Kontaktujte nás na tomto blogu, facebooku nebo přijďte na některou z našich zkoušek, které se konají vždy v úterý v 18:00 v budově Slezské univerzity na Olbrichově ulici 25.

______________________________________________________________________________________________________

Wokalny dialog, část II., RYBNIK, cesta tam a zase zpátky

14. listopadu 2012 v 16:11 |  Aktuálně

Reportáž z druhé části workshopu Vokální dialog (o němž si můžete více přečíst zde http://slezska-univerzita-zpiva.blog.cz/1209/wokalny-dialog-cast-i-opava).

Tento víkend nám začal už v pátek ráno. Okolo sedmé hodiny jsme se shromáždili na Bezručově náměstí a vyčkávali dopravního prostředku, jenž nás měl zavést do země našich sousedů. Autobus přijel již z poloviny zaplněn kolegy z Břidličné, a tak jsme jen nastoupili a vydali se směr Rybnik.

Ranní čekání na autobus dokáže vykouzlit úsměv na tváři čtyřem z pěti sboristů

Všichni jsme věděli, že nás čeká náročný den sestávající se z nácviku společných skladeb a večerního koncertního vystoupení. Proto jsme zpočátku předpokládali, že během cesty ještě načerpáme trochu energie a zdřímneme si. To by ale posádka nesměla být složená ze dvou sborů. Když většina zjistila, že už stejně nezamhouří oči, začali jsme raději trénovat naše hlasivky a střídavě jsme spolu s Bernardini (sbor z Břidličné, který je pojmenován dle své charizmatické paní dirigentky) oblažovali celý autobus naším zpěvem. Cesta tak rychle uběhla a zakrátko jsme vystupovali u kulturního domu v Rybniku - Chwalowicích, kde měla proběhnout první zkouška.

Pojízdný sbor

Uvnitř již čekaly polské sbory a paní dirigentka Beata Borowská, která se po oficiálním uvítání pustila do intenzivního rozezpívání všech účastníků. Následoval nácvik společných skladeb Autograph od rybnického skladatele Jacka Glence a Hymnus k Matce Boží Pszowské usmívající se, který složil Jan Wincenty Hawel, jenž měl být přítomen večernímu koncertu.

Zkoušení v kulturním domě v Chwalowicích

Něco málo poledni jsme se odebrali na společný oběd a po něm už následovala zvuková zkouška v kostele Královny Apoštolů. Tam se připojil i pan dirigent Šikula, a tak jsme krátce zopakovali také části Sanctus a Benedictus z Missa Brevis od českého skladatele Zdeňka Lukáše. Nakonec si každý sbor vyzkoušel v místní akustice vlastní repertoár, jenž měl na večer připraven. Bylo nám řečeno, že máme představit duchovní skladby domácího původu, jež máme ve svém repertoáru, a tak padla volba na starý chorál Svatý Václave a o dvě století mladší středověkou píseň Buoh všemohúcí, současnou tvorbu pak zastupoval Antonín Tučapský s jeho krásnou a meditativní skladbou Pater Meus. Naše samostatné vystoupení si můžete poslechnout zde:

Ostatní sbory se pravidlem o domácím původu repertoáru nenechaly příliš svazovat, a tak jsme si mohli vychutnat krásnou interpretaci Dvořákovy skladby Napadly písně v podání polského sboru z Radlina, jejichž čeština byla dle nás bezchybná. Celkově všechny sbory představily náročný program. Po té již následoval společný koncert, na který se sbory od září připravovaly. A tady už asi nechám mluvit video, které pro nás natočil Kamil Vašinka. Na konci můžete vidět i autora poslední skladby Jana Wincenty Hawela, jak gratuluje naší Lidce, která stála úplně z kraje. Všichni doufáme, že se mu náš výkon líbil, neboť jak říkala paní Beata, tento skladatel je autorem těžkých a často až nemelodických skladeb a jeho Hymn k Matce Boží Pszowské, který jsme předvedli, tvoří jednu z výjimek a je velmi osobní a srdečnou oslavou milostného obrazu Panny Marie, který se nachází v autorově rodném městě Pszowie.

Společné vystoupení - Sanctus, Benedictus, Autograph a Hymn k Matce Boží Pszowské

Po koncertě následovala společná večeře a utužování vazeb mezi sbory. Jelikož polské sbory účastnily i sobotní soutěže, odebrali se jejich členové velmi brzy do svých pokojů, zatímco Češi pokračovali ve spanilé jízdě. Velmi děkujeme personálu hotelu, který nás nechal ve společenské místnosti zpívat až do ranních hodin. (Autorka tohoto článku se odebrala ke spánku ve tři čtvrtě na čtyři, kdy se společnost začala rozcházet s obligátní loučící se skladbou Dobrú noc má milá. Po té však ještě docela dlouho poslouchala, jak se někteří nadšenci na pokoji v patře pod ní pokoušeli zpívat Matku Boží Pszowskou:)

Ráno jsme vstali překvapivě poměrně čerství, nasnídali se a vyrazili na zakončení celého projektu. Organizátoři byli s průběhem celé akce a koncertem velmi spokojení, poděkovali nám a popřáli, ať spolupráce mezi sbory pokračuje (v což také doufáme:).

Opavská skvadra se svou polskou delegátkou

Před obědem jsme ještě shlédli několik soutěžních vystoupení a po posilnění žaludků následovala prohlídka Rybnika s průvodcem. S ubývajícím světlem nastal čas odjezdu, tak jsme udělali poslední společné foto s Bernardini a nastoupili do autobusu. Tentokrát jsme byli tak utahaní, že se zpěv linul jen od nezničitelných břidlických kolegů a my jsme se zmohli jen na klimbání a pochrupávání do rytmu. V Opavě pro nás oficiální Vokální dialog skončil, přesto doufáme, že bude nadále alespoň nějakou formou pokračovat a že se uvidíme, třeba na nějakém koncertě v Břidličné. Ostatně se ukázalo, že styčné body v repertoáru bychom měli:)

Předodjezdové foto se scenérií malebného rybnického parkoviště

Na závěr bych chtěla poděkovat všem zúčastněným za skvělý zážitek, dirigentům za trpělivé a profesionální vedení a organizátorům za to, že nám to vše umožnili.

Poznámka autora: Za fotky děkuji Sylvě, Máje a Kamilovi:)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.